2018/07/22

[luty 2017] Synchrodogs - Lady Gaga (komercja chronologicznie #17)



Seria powstała w kooperacji z londyńskim studiem Lobster Eye na potrzeby trasy koncertowej "Joanne World Tour" amerykańskiej wokalistki pop używającej pseudonimu Lady Gaga.

Artystka ta uważa modę za integralną część swojej twórczości, wskazując Alexandra McQueena i Donatellę Versace jako główne źródła inspiracji. Nie ogranicza się ona jedynie do kreowania swojego scenicznego czy publicznego wizerunku. Była też redaktorką gościnną magazynu "V fashion magazine" a za numer 99 ze stycznia 2016 zdobywając nagrodę redaktora roku podczas Fashion Los Angeles Awards.

Choć Lady Gaga słynie z bardziej barokowych stylizacji, niż to co prezentują marki, z którymi wcześniej współpracowali Synchrodogs, sesja jest nieodrodnym dziełem duetu z Ukrainy. "Mieliśmy całkowitą swobodę co do tego, jaki kierunek obrać, (...) zależało nam by zestaw wyglądał dobrze zarówno jako całość, jak i by każde zdjęcie było obserwowane osobno miało swoją siłę" mówią w wywiadzie udzielonym portalowi radioaktivefilm.com (1).
Synchrodogs nie tylko użyli też tutaj, będącej już ich znakiem rozpoznawczym, techniki kolażu, ale i wpletli własne elementy. Tła, czasem nawet pierwszy plan, tych kolaży to fotografie ukraińskich krajobrazów, a modelki o widocznie ukraińskiej urodzie, a poza t-shirtami i bluzami od Lady Gaga modelki mają na sobie ubrania młodych ukraińskich projektantów.


Mimo tego autorskiego wkładu Synchrodogs, w warstwie treści sesja zawiera wiele odniesień do treści i wartości bliskich amerykańskiej piosenkarce. Na jednej z fotografii widzimy modelkę o wyraźnie chłopięcej, wręcz hellenistycznej, urodzie ubraną w spodnie i zupełnie nie kobiecy t-shirt, na który ma założony stanik. Taki obraz, dopełniony montażem zdjęcia modelki robionego w studio z tłem, będącym fotografią krajobrazu, niesie ze sobą komunikat spójny z działaniami Lady Gaga dotyczącymi seksualności rozumianej jako konstrukt kulturowy a nie cechę przyrodzoną. Lady Gaga w latach dwutysięcznych stworzyła swoje męskie alter ego "Jo Calderone", którego portret ukazał się nawet na okładce męskiego Vogue w Japonii w 2010 roku.


   



- - -
1. http://radioaktivefilm.com/blog/post/lady_gaga_merch_lookbook_shot_in_ukraine

Gender: (ang. gender, czyt. dżender; płeć kulturowa, płeć społeczna, płeć kulturowo-społeczna, płeć/rodzaj, czasami także jako płeć psychologiczna lub psychiczna[1]) – jest to suma cech osobowości, zachowań, stereotypów i ról płciowych, rozumianych w danym społeczeństwie jako kobiece lub męskie, przyjmowanych przez kobiety i mężczyzn w zakresie danej kultury w drodze socjalizacji, niewynikających bezpośrednio z biologicznych różnic w budowie ciała między płciami, czyli dymorfizmu płciowego.